Medespelers Speelforum

Home » Speelforum » Medespelers

Medespelers Speelforum

Rond het Speelforum vormt zich een groep wetenschappers en onderzoekers met belangstelling voor spel.
Wij willen dit netwerk verder uitbreiden. Zo kunnen wij de kennis over spelen bijeen brengen
en onder de aandacht brengen van een breder publiek.
Bent u als wetenschapper/onderzoeker bezig met spel?
Dan nodigen wij u van harte uit om met uw kennis en expertise ‘medespeler’ te worden van het Speelforum.

Dit zijn onze medespelers:

Dr. Louise Berkhout

Dr. Louise Berkhout

Orthopedagoog / Gz-psycholoog (n.a.). Hogeschool Leiden, docent onderzoek. Kerngroep Speelforum.

“Spelen bevordert de motorische, cognitieve, emotionele en sociale ontwikkeling. Volwassenen moeten zorgen dat er tijd en ruimte voor spelen beschikbaar is”.
Meer over Louise Berkhout…

Dr. Manon Bloemen

Dr. Manon Bloemen

Hogeschool Utrecht. Kinderfysiotherapeut / gezondheidswetenschapper Lectoraat Leefstijl en Gezondheid. Docent Master kinderfysiotherapie.

“Bij bewegen denken we al gauw aan sport, maar een actieve leefstijl is de basis. Voor kinderen betekent dat bijvoorbeeld: buiten spelen. Voor kinderen met een beperking is dat lastig.”
Meer over Manon Bloemen…

Msc. Mathieu Gielen

Msc. Mathieu Gielen

TU Delft, universitair docent ‘ontwerpen voor het spelende kind’, faculteit Industrieel Ontwerpen.

“Spelen is een wisselwerking tussen de innerlijke belevingswereld van het kind en de uiterlijke omgeving – en via dat laatste bepalen ontwerpers mede de kwaliteit van het spel.”
Meer over Matieu Gielen…

Prof. dr. Sieneke Goorhuis – Brouwer

Prof. dr. Sieneke Goorhuis – Brouwer

Stenden Hogeschool Noord-Nederland. Lector Early Childhood.

Froukje Hajer

Froukje Hajer

Adviseur jeugdbeleid en kinderrechten. Voorzitter Platform Ruimte voor de Jeugd. Kerngroep Speelforum.

‘Spelen is belangrijk voor kinderen. Thuis. Op straat. Op school. We weten dat kinderen zich beter ontwikkelen als ze spelen. Maar dan moeten ze die kans wel krijgen.’
Meer over Froukje Hajer…

Wilna van den Heuvel

Wilna van den Heuvel

Hogeschool Utrecht. Programmaleider, docent, trainer en supervisor opleidingen Spelagogiek en Speltherapie, coach bachelor Social Work. Beeldend kunstenaar. Kerngroep Speelforum.

“Fantasiespel is de mooiste vorm van spel voor de ontwikkeling van creativiteit, oplossingen verzinnen, samenwerken.”
Meer over Wilna van den Heuvel…

Msc. Rianne Jansens

Msc. Rianne Jansens

Zuyd Hogeschool, docent-onderzoeker. University College Cork Ierland, P4Play project.

“Spel wordt bij kinderen met een beperking vaak gebruikt als middel voor onderwijs en therapie. Spel om het spelen is minder in beeld.’”
Meer over Rianne Jansens…

 

Lector dr. Maike Kooijmans

Lector dr. Maike Kooijmans

Fontys Hogeschool Pedagogiek. Lector Opvoeden voor de Toekomst.

“De tijd van kinderen wordt steeds sterker door volwassenen gestuurd en bepaald. Kinderen hebben steeds minder mogelijkheden om zonder supervisie hun ding te doen.”
Meer over Maike Kooijmans…

Prof. dr. Ton Liefaard

Prof. dr. Ton Liefaard

Universiteit Leiden. Hoogleraar Kinderrechten aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid.

“Artikel 31 IVRK is een unieke kinderrechtenbepaling. Het onderstreept het belang van vrije tijd, spel en recreatie voor de ontwikkeling van kinderen.’”
Meer over Ton Liefaard…

Prof. dr. Kristine de Martelaer

Prof. dr. Kristine de Martelaer

Universiteit Utrecht, hoogleraar Pedagogiek en onderwijskunde van Lichamelijke Opvoeding.

“De kleuterleeftijd is cruciaal om fundamentele bewegingsvaardigheden te leren. Goed en gevarieerd leren bewegen helpt je je leven lang.”
Meer over Kristine de Martelaer…

Dr. Kirsten Nøhr

Dr. Kirsten Nøhr

Noorderlicht Consultancy

“Diversiteit in de fysieke omgeving zorgt ervoor dat er voor elk kind wat te spelen valt. Dat maakt samen spelen makkelijker, ook als kinderen verschillende spelniveaus hebben.”
Meer over Kirsten Nøhr…

 

Dr. Pim J. van der Pol

Dr. Pim J. van der Pol

Orthopedagoog / Gz-psycholoog (n.a.). Kerngroep Speelforum.

“Een goed spelend kind heeft zijn eigen therapie op zak.”
Meer over Pim van der Pol…

 

Drs. Bea Pompert

Drs. Bea Pompert

Onderwijspedagoge

“Ontwikkelingsgericht Onderwijs is wat mij betreft het enige concept waarbij onderzoek naar leren en ontwikkelen altijd in de eerste plaats gericht is op beter onderwijs in brede zin en voor alle kinderen.”
Meer over Bea Pompert…

Prof. dr. Louk Vanderschuren

Prof. dr. Louk Vanderschuren

Universiteit Utrecht. Hoogleraar Neurobiologie van Gedrag, faculteit Diergeneeskunde

‘Spel is van groot belang voor de ontwikkeling van hersenen en gedrag. Maar spelen is vooral leuk!’
Meer over Louk Vanderschuren…

Ir. Dirk Vermeulen

Ir. Dirk Vermeulen

Stedebouwkundig ingenieur. Speelruimte, Kenniscentrum buitenspelen. Kerngroep Speelforum.

‘Je zou willen dat gemeenten zich wat meer verdiepen in de waarde die spel heeft voor kinderen en ze daarin tegemoet komen in plaats van ze tegen te werken.’
Meer over Dirk Vermeulen…

Sylvia Wernaart-Sanders  MEd

Sylvia Wernaart-Sanders MEd

Fontys Hogeschool Pedagogiek, pedagoog, docent en onderzoeker Lectoraat Opvoeden voor de Toekomst.

Door te spelen creëren we een nieuwe wereld.”
Meer over Sylvia Wernaart-Sanders…